Dynamiskt komprimerad musik – ett problem i Hifi-anläggningen

15 februari, 2011 av Carl Lämna en kommentar »

Exempel på dynamisikkomprimering

Ett av dagens kanske största problem och framförallt vad det gäller digitalavspelning av musik är den dynamiska kompression som hela tiden blir allt mer populär. 24 bitar och 192 KHz i alla ära men om musiken redan förstörs i studion och av dess personal så hjälper inte all högupplöst teknik i världen. Vad innebär dynamisk kompression? Jo kortfattat kan man säga att det är ett sätt att höja medelnivån på musiken genom att öka ljudet på de tystare partierna och sänka på de starka dynamiska utbrotten. Varför använder man sig av dynamisk kompression? Anledningen till detta är framförallt att musiken vid en första avlyssning låter starkare och fångar din uppmärksamhet, samt att dagens allt för dåligt påkostade anläggningar i form av t.ex. laptopens inbyggda högtalare inte skulle klara av att återge de starkare partierna, om medelnivån skulle vara på samma volym som den komprimerade musiken. Det saknas helt enkelt så kallat ”headroom”.

En skivspelare ger en tillgång till enorma mängder musik fri ifrån dynamisk kompression.

Ett typiskt exempel på komprimerat ljud är TV-reklamen eller reklamradion (som är mer komprimerad än SR). När den komprimerade musiken sedan spelas upp i en riktig hifi-anläggning uppstår istället problem. Musiken upplevs som platt och ansträngd och riktiga utbrott t.ex. ett trumanslag dränks i det andra ljudet. Musiken kan i värsta fall bli olyssningsbar. Vi på Rehifi stöder kampen mot dynamisk kompression och anser att musiken ska produceras så bra och naturtroget som möjligt, inte för att passa kommersiell radio  eller enbart dåliga datorhögtalare. Det finns ingen anledning att musik ska låta sämre på 2010-talet än under 50-60-talet men tyvärr är det fallet allt för ofta. Relaterat: Spotify mp3 skillnader på ljudkvalitet

Annonser

Lämna ett svar


* nine = 81